Tillbaka till entrén

Tillbaka till första sidan
Lite om romaner och serieböcker
Lite om mig
Om den här delen av sidan
Några mycket personliga tankar
Var passar jag in i ett större sammanhang?
Lite om mitt jobb
Lite om den här sidan

Read this in English Lees dit in het Nederlands Du är redan på de svenska sidorna!

Självklart har jag en gästbok ;-)

Sick and tired of Spam?  Check this organisation, and its resources and links.

IT Certifikat

Du kan ofta hitta mig i Techrepublic svarande på frågor eller som deltagare i diskussioner gömd bakom aliaset "JimBb".  Allt oftare har jag upptäckt att människor där undrar vilket certifikat de borde skaffa sig.  En vän sa Linux, en annan sa nätverk, en tredje hävdade att Mirosofts certifikat garanterar den bästa framtiden.

Jag tycker allt det där är struntprat.  Cerifikat garanterar nada.  Vill också tillägga - certifikat säger inte ett dugg om personen som innehar det och företag är faktiskt inte intresserade av dem (1).  Va?  Inte intresserade?  Skojar du?  Tja, företag är intresserade av människor som gör deras egen organisation (mer) lönsam.  Det har ingenting att göra med certifikat, men med kunskap, attityd, erfarenhet och andra liknande kvaliteer.  Din chef är inte intresserad av ett diplom som hänger på din vägg, men hon eller han vill veta om du kommer att kunna lösa problem.

Men varför är certifieringar så populära?  Varför verkar de styra så mycket?  Därför att människor söker jobb på fel sätt.  Eller snarare - med fel människor.  Mestadels kanske du svarar på en annons du ser i en tidning, på Internet eller annat.  Och snällt skickar du in din ansökan och slutar i en hög på personalavdelningen.  Och vad vet det genomsnittlige personalavdelningstypen om ett IT-jobb?  Hmm, någonting med datorer eller hur?  Så, hur i all världen ska han eller hon kunna avgöra vem som ska - och vem som inte ska - bli utvald att få komma på en intervju.  Jo, de kollar rena data.  x år av erfarenhet, y antal certifikat.  Vare sig den erfarenheten är relevant eller om certifikatet är utfärdat efter studier utan praktik - vem bryr sig.

OK, bra, men så här är det, du kan inte ändra på anställningsprocessen.  Inte?  Vem säger det?  Först av allt, försök få kontakt med någon på insidan.  Ett tekniskt forum (Techrepublic, Experts Exchange, MSN Communities, ...) är redan det ett jättebra verktyg för att hitta någon i den typ av företag eller nisch du är ute efter.  Fråga henne eller honom vem man bör kontakta, vilken typ av människor de söker, vilken typ av jobb det är.  För det andra, försök få telefonkontakt med anställningschefen.  Hon eller han bryr sig inte om certifikat, de vill ha någon som passar in i teamet.  Var nyfiken.  Ställ frågor.  Berätta hur du en gång löste ett problem de nämner.  Du kommer att bli förbluffad över resultatet.  Så kan du nämna att du inte har de certifikat som deras personalavdelning begär, men att du tror att din erfarenhet väger upp de certifikaten.  Du kommer att märka att du kan få komma på en intervju utan certifikat.  Sedan är det upp till dig.

Ja, men, jag har inte erfarenhet heller.  än sen?  Skaffa dig erfarenhet.  Om du inte kan få betalt - gör det gratis.  Det måste finnas någon skola eller välgörenhetsorganisation som kan ha användning av din hjälp.  De blir dessutom glada att få hjälpen gratis, du kan vara säker på att de blir förtjusta om den enda "betalningen" är deras tillåtelse att bli omnämnda i din CV.

Och sedan, när du en gång väl är inne, så kan du skaffa dig det där certifikatet, bara för att undvika alla svårigheter i framtiden, samt för att kunna slåss med samma vapen som andra.

Vilket certifikat ska man då välja?  Ska man välja ett som garanterar ett jobb, eller är det bättre att välja ett "dyrt"?  Endera är dumt.  Välj det du gillar och bli bra på det.  Kan du tänka dig att jobba sent medan du gör ett jobb du inte gillar?  Kan du tänka dig att tillbringa en vecka för att lista ut hur en särskild sak fungerar, för att sedan använda den i ett jobb du hatar?  Du kommer inte att vilja göra de sakerna.  Men om du gör någonting du tycker om att göra så är chanserna större att du blir intresserad av ytterligare verktyg, närbesläktade produkter, teknologier och så vidare.  Och bara då får du jobben du gillar, och konstigt nog, då kommer pengarna också.  Av sig själv.  Nästan ;-)  Så följ din instinkt, följ inte dina vänners råd eller marknadstrender.  Och ha kul i ditt jobb - det hjälper.

Lycka till.

(1) Ett undantag: IT företag. Men de bryr sig inte om vem som innehar det eller hur du fick det. Vanligtvis behöver de "2 CNE och 1 CNS" i sin stab för att erhålla eller behålla en särskild status som "Business Expert" eller "Authorised Reseller" eller så.

(Tillbaka till Tankar sidan)